Eerste robot-host in dienst bij Nederlandse hospitalityspecialist

Almere, 31 januari 2017 – Een robot die gasten welkom heet, registreert en drankjes aanbiedt. Dat is binnenkort de realiteit bij hospitalityspecialist Receptel. Als eerste in Nederland verwelkomt het bedrijf een robot-host in het team. Robot Pepper is door ontwikkelaar Decos voorzien van een robot-host-app en wordt op dit moment getraind op het hoofdkantoor van USG People, de moederorganisatie van Receptel. Vanaf 1 mei 2017 gaat Pepper officieel aan de slag. 

Robots in Nederland zijn niet nieuw. Robotzeehond Paro wordt bijvoorbeeld in de zorg gebruikt om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan. En techbedrijven lopen voorop als het gaat om gadgetrobots. Maar Receptel is de eerste in Nederland die een robot inzet als volwaardige collega. “Dat betekent niet dat Pepper de gastvrouwen en –heren van Receptel gaat vervangen”, benadrukt general manager Rolijn Greve. “Gastvrijheid en klantbeleving hebben veel met gevoel te maken. Menselijk contact is daarbij onmisbaar. Het is de bedoeling dat Pepper het werk van de collega’s leuker en makkelijker maakt. Door bepaalde taken over te nemen, kunnen onze hosts zich volledig richten op het perfect ontvangen, welkom heten en begeleiden van de gast.” 

Warm welkom voor vertrek

Welke taken de robot straks overneemt? Greve: “Pepper draagt bij aan een warm welkom, al voordat de gast het gebouw binnenstapt. Stel dat iemand uit Almere over twee uur een afspraak in Utrecht heeft, dan stuurt Pepper de gast een berichtje met het adres, parkeerinformatie en eventuele files onderweg. Zo komt een bezoeker al met een goed gevoel aan.” Eenmaal binnen wordt de gast door Pepper welkom geheten en geregistreerd. Ook laat Pepper aan de ontvanger weten dat de gast gearriveerd is. “In de tijd die een gastvrouw of -heer normaal gesproken besteedt aan het aanmelden van een gast en het zoeken in een systeem, kan zij of hij zich nu helemaal met de gast bezighouden”, vertelt Greve. 

Likeable

“Pepper is enorm likeable. De robot communiceert en speelt in op emotie. Dat maakt hem echt van toegevoegde waarde voor de hospitalitybranche.” Dat de robot bijna menselijk communiceert, komt doordat hij werkt met spraakherkenning en aangesloten kan worden op het bezoekerssysteem. “Wij hebben precies in kaart gebracht hoe een gastvrij ontvangstproces werkt en welke scenario’s er zijn. We laten Pepper alleen gesloten vragen stellen. Dus: ‘ik hoop dat u een goede reis heeft gehad?’ in plaats van ‘hoe was uw reis?’ Samen met engineers, specialisten en collega-hosts zijn we Pepper op dit moment aan het trainen.” Over vier maanden verwacht Greve het commercieel concept van de receptierobot aan te bieden op de markt. 

Controversieel

Receptel heeft al veel reacties gekregen op de innovatie. “De meeste mensen zijn enthousiast, maar sommigen bekijken de inzet van Pepper argwanend. Dat is logisch, angst voor nieuwe technologie is iets van alle tijden. Wij zien vooral veel mogelijkheden. Deze robot maakt zowel het werk van de gastvrouwen en –heren als de ontvangst van de gasten aangenamer.” Als Pepper een succes blijkt, wil Greve in de toekomst meer robots opleiden tot host. 

Meet & Greet met Pepper

“Of je nu enthousiast of sceptisch tegenover robots staat; nieuwsgierig is bijna iedereen”, aldus Greve. “Daarom geven we geïnteresseerden graag de kans om Pepper te ontmoeten.” Voor mensen die kennis willen maken met de robot, organiseert Receptel meet & greets. U kunt zie gemakkelijk aanmelden voor een Meet & Greet door onderstaand formulier in te vullen. Wij nemen dan contact met u op.

Meet & Greet met Pepper

Meld u hieronder aan voor de kennismaking met Pepper.


Pepper met Team Receptel