Elf kenmerken van een geboren gastvrouw

Gastvrijheid, wat is dat nou precies? Sommige mensen stralen het van nature uit, anderen moeten er hard voor werken. Het is een gevoel wat moeilijk te definiëren is. Toch herken je het meteen als iemand gastvrij is! Een vriendelijke glimlach, een open uitstraling en een uitgestoken hand. Veel bedrijven zijn altijd op zoek naar de perfecte gastvrouw of -heer om hun gasten te ontvangen. Ben jij benieuwd welke competenties de perfecte gastvrouw of -heer heeft?  Wij delen 11 belangrijke kenmerken waaraan je de perfecte gastvrouw of -heer herkent! Hoeveel herken jij er in jezelf?

1. Oprecht geïnteresseerd
Je doet niet alsof, je bent oprecht begaan met de ervaring van je gasten! Je vind het belangrijk om erachter te komen waarmee ze geholpen kunnen worden en waar ze mee zitten. Daarom luister je met aandacht naar degene die vertelt, probeer je tussen de regels door te lezen en beëindig je een gesprek pas als je echt zeker weet dat er verder niets meer is waar jij mee kunt helpen. 

2. Open uitstraling 
Je merkt het in je dagelijks leven: je bent toegankelijk en hebt een open uitstraling. Mensen stappen graag op jou af en maken makkelijk een praatje met je. Bij een functie als gastvrouw of -heer komt dit natuurlijk geweldig van pas! Gasten zien direct aan je dat jij er bent om hen te helpen.

3. Enthousiast en gemotiveerd 
We hebben allemaal wel eens te maken gehad met ongemotiveerde mensen: de chagrijnige caissière in de supermarkt, die ober waarvan je ziet dat hij er geen zin in heeft. Je vraagt jezelf af: waarom doe je dit werk nog? Dit zal jou niet overkomen! Je hebt het naar je zin op de werkvloer omdat je doet wat je leuk vindt: mensen helpen. Daarom ben je altijd enthousiast en gemotiveerd.

4. Representatief 
Natuurlijk plof je ’s avonds lekker in je joggingsbroek op de bank, maar tijdens je werk zie je er tiptop uit! Je houdt je aan de dresscode van je werkplek en vindt het leuk om er representatief en stijlvol uit te zien. Je bent namelijk het visitekaartje van het bedrijf waarvoor je werkt. Voor je ’s ochtends de deur uitgaat check je nog één keer of alles klopt, en ook tijdens je werk hou je in de gaten of je er nog steeds representatief uitziet.

5. Behulpzaam 
Misschien wel de belangrijkste competentie voor gastvrouwen en -heren. Je wil het leven van de mensen om je heen zo aangenaam mogelijk maken, vooral op je werk. Je verkoopt geen “nee” en bent bereid om je oprecht in te zetten voor je gasten. Hierin ga jij net dat ene stapje verder dan anderen: je helpt niet alleen met primaire zaken, maar ook met de extraatjes. Een kopje koffie, het aannemen van de jas en even meelopen naar de lift, dat is voor jou vanzelfsprekend.

6. Mensenkennis 
Je hebt er een zintuig voor: het lezen en doorgronden van mensen. Dit komt je goed van pas want je hebt binnen no-time door welke gasten meer aandacht nodig hebben dan anderen. Ook herken je gasten die behoefte hebben aan een leuk praatje en weet je wie daar absoluut geen tijd voor of zin in heeft! Dit is wat jou zo’n people-person maakt.

7. Communicatief sterk 
Communiceren kan je als de beste, want je bent supersociaal! Dit betekent dat je informatie opslaat, een boodschap duidelijk en correct kunt overbrengen, de juiste toon en woordkeuze hanteert en niet om zaken heen hoeft te draaien. Als je terugkomende gasten er achter komen dat je hun naam na één keer hebt onthouden zijn ze helemaal onder de indruk!

8. Sterk verantwoordelijkheidsgevoel 
Je voelt je niet alleen verantwoordelijk voor de gast die tegenover je staat, maar net zo goed voor alles wat daar omheen valt. Je begrijpt namelijk dat je een belangrijk onderdeel bent van het bedrijf waar je voor werkt. Daarom zorg je dat de ontvangstruimte er altijd uitziet als een foto in de Quote 500, dat de doorstroom van gasten vlot en soepel verloopt en dat niemand te lang staat te wachten. Zelf sta je natuurlijk 10 minuten van te voren ook al te popelen om te beginnen!

9. Teamplayer 
Gastvrouw of -heer zijn dat doe je natuurlijk niet alleen, maar in een gemotiveerd en professioneel team. Samen halen jullie plezier uit je werk en zorgen jullie ervoor dat de samenwerking op topniveau blijft. Meningsverschillen tussen jou en je collega’s kunnen bestaan, maar deze zijn voor je gasten nooit te merken. Ook ben je altijd eerlijk tegen elkaar: als iets niet perfect loopt durf je elkaar hier op aan te spreken, want samen sta je sterker dan alleen!

10. Professioneel 
Natuurlijk ben je een gastvrouw of gastheer, maar in je DNA schuilt de professionaliteit van een echte businesswoman/businessman. Je werkt efficiënt en zonder omwegen, je bent slagvaardig en twijfelt niet te lang over een beslissing. Ook heb je verstand van zaken en durf je op je strepen te staan als dit nodig is. Werken als gastvrouw of -heer voor een groot Nederlands bedrijf: dat is werken en netwerken in één!

11. Fit en energiek 
Gastvrouw of -heer zijn doe je allang niet meer vanachter een stoffige receptie. Gasten worden proactief door jou ontvangen. Dit betekent dat je op alle plekken tegelijk bent. Je ontvangt gasten bij binnenkomst, registreert ze in de computer, brengt hun jas naar de garderobe en regelt een kopje koffie voor ze bij de bar! Dat fitnessabonnement kan je wel opzeggen, jij doet je cardio gewoon tijdens werktijd!

Hoeveel van bovenstaande kenmerken waren op jou van toepassing? Voldoe jij aan minimaal 9 van de 11 kenmerken? Dan ben jij een geboren gastvrouw of -heer en staat niets een carriere in de hospitality jou in de weg. Ben je nog op zoek naar jouw droombaan in deze branche? Bekijk dan eens onze vacatures.

Terug naar het overzicht?

Ga terug
Receptel

Receptel Nederland
P.J. Oudweg 61
1314 CK Almere

info@receptel.nl
+31 (0) 36 529 40 01