Van Ambulante Receptioniste naar Client Manager: Een interview met Jasmijn Prins

Onze recruiters Tom Adriaanse en Bastiaan Dekker interviewde Jasmijn Prins. Jasmijn begon als Ambulante Receptioniste en is inmiddels doorgegroeid naar de functie van Client Manager. Tom en Bastiaan vroegen Jasmijn over de weg die zij heeft afgelegd om hier te komen. Lees snel verder.

Waar is het voor jou allemaal begonnen bij Receptel?

Na ongeveer tien jaar in de horeca te hebben gewerkt, wilde ik graag af van de weekenddiensten en zes dagen in de week werken. Ik heb toen een gesprek met een Business Manager gehad, maar de functie die ik voor ogen had, bleek helaas al te zijn vergeven. Zij gaf aan dat ik de website van Receptel goed in de gaten moest houden voor andere functies. De vacature van Ambulante Receptioniste bij Receptel pakte mijn interesse. Het leek mij enorm fijn om fulltime per week aan de slag te gaan en de weekenden vrij te hebben! Ik mocht op gesprek gekomen bij Business Manager Charlotte Homan en zij heeft mij aangenomen. Ik vond het echt geweldig. Ik kon direct beginnen, 40 uur per week aan de slag en elke dag een ander bedrijf. Ik ben sowieso niet echt een persoon om maar op één vaste plek te werken, ik denk dat ik dat best wel snel saai zou gaan vinden. Uiteindelijk heb ik als Ambulante Receptioniste 23 á 24 locaties gehad.

Hoe vond je de overstap van de horeca naar de zakelijke kant van de hospitality?

Dat was best wel wennen in het begin. Een stuk zakelijker inderdaad, maar ik denk juist door mijn horeca ervaring dat de stap naar de zakelijke dienstverlening niet heel groot was. Uiteindelijk blijft de hospitality hetzelfde en ik vind het juist leuk om in service en een warm ontvangst uit te blinken. Want juist dat extra beetje aandacht wordt onthouden en zeer gewaardeerd door onze gasten.

Uiteindelijk ben je na een half jaar doorgegroeid. Wat kan je daar over vertellen?

Na een half jaar Ambulante Receptioniste te zijn geweest, heb ik aangegeven bij mijn manager dat ik toe was aan een uitdaging en meer verantwoordelijkheden. Daarmee ben ik het traject van Teamcoördinator ingegaan. Naast mijn normale inzet als Ambulante Receptioniste, mocht ik mij wat meer richten op een stukje administratieve ondersteuning, en wanneer het uitkwam in het rooster, ging ik mijn collega’s coachen.

Hoe verliep het traject tot Teamcoördinator?

Naast mijn taken als Ambulante Receptioniste, was ik bezig met het traject. In het begin ging dat redelijk, het was wel even zoeken naar de juiste manier om de twee te kunnen combineren. De kwaliteit van de normale werkzaamheden mag immers niet minder worden, omdat je geconcentreerd bent op taken als Teamcoördinator. Op een gegeven moment kreeg ik één dag in de week de ruimte om mij volledig met coaching bezig te houden. Die dag heb ik toen ook gebruikt voor mijn overige taken uit het traject. Ik vond dat erg leuk, op die manier kreeg ik ineens heel veel kennis over Receptel.

Hoe lang ben je Teamcoördinator geweest?

Ik heb bijna twee jaar als Teamcoördinator gewerkt. Ik denk dat ik na een jaar aangegeven heb dat ik weer klaar was voor een volgende stap.

Wat was die nieuwe uitdaging?

Dat was het doorgroeien naar de functie van Client Manager. Wat betekende dat ik zelf niet meer ingezet werd als Ambulante Receptioniste.

Wat doet een Client Manager precies?

Een Client Manager houdt zich voornamelijk bezig met de operationele zaken van verschillende locaties. Samen met een Business Manager krijgen wij zo’n acht verschillende bedrijven, waarin ik verantwoordelijk ben voor de operationele zaken. Dat houdt in dat ik voor alle medewerkers het eerste aanspreek punt ben, dat ik zorg dat de werkprocessen goed lopen, deze update en aanpas waar nodig. En de Business Manager richt zich meer op het strategisch en tactische gebied. Voor mij een enorm grote stap vooruit de rol van Teamcoördinator, maar onwijs leuk om op deze manier te helpen bouwen aan een organisatie.

Dus de stap van Ambulante Receptioniste naar Teamcoördinator is kleiner dan van Teamcoördinator naar Client Manager?

Ja zeker, want van Ambulante Receptioniste naar Teamcoördinator zit je nog in de operatie, dus je dagelijkse ritme veranderd niet. Je bent nog steeds vanaf 06:30 bereikbaar, je gaat nog steeds naar een locatie toe, want de rest van je taken als Teamcoördinator doe je ernaast. Als je uit de planning gehaald word scheelt dat enorm. Zeker als je een keer een lege agenda hebt, dan moet ik ineens zelf een invulling gaan geven. Dat was in het begin een beetje zoeken, maar dat heb ik nu geheel onder de knie. Ik ben erg blij met dat stukje vrijheid. Ik heb de keuze om zelf te bepalen naar welke locatie ik toe ga, zodat ik eens een keer wat extra aandacht kan geven waar nodig. Ik vind het fijn dat ik meer met medewerkers te maken heb.

Wist jij bij je eerste paar dagen bij Receptel al hoe jou toekomst er hier uit zou komen te zien, of ben je hier samen met Receptel achter gekomen?

Ik wist niet meteen dat ik bij Receptel de management kant op zou gaan. Ik wist wel dat ik uiteindelijk wilde doorgroeien vanuit de functie Ambulante Receptioniste en dat ik uiteindelijk ook weer meer richting het leidinggeven wilde gaan. In welke vorm dat zou zijn wist ik in het begin nog niet. Daar zijn Receptel en in gaande weg achter gekomen. Ik denk dat ik in mijn eerste drie dagen bij Receptel nog niet eens wist welke doorgroei/doorstroom mogelijkheden er allemaal waren. Maar ik was wel heel erg blij dat die mogelijkheden er waren, zeker binnen het hospitality vak, waar echt mijn passie ligt.

Heb je al een volgende stap uitgetekend?

De functie van Business Manager is zeker wel iets waar ik voor open sta, maar aangezien ik bijna mijn traject als Client Manager heb afgerond, wil ik mij eerst volledig op mijn plek voelen in deze rol voor ik verder wil groeien. Ik denk dat ik nog genoeg kan leren in deze functie. Binnen Receptel zijn er genoeg mogelijkheden en die worden ook gegeven. Zeker in overleg is er heel veel mogelijk.

Zou je Receptel aanraden aan iemand die nu al in de hospitality branche werkzaam is, maar in een andere functie dan Receptionist(e)?

Ik zou Receptel zeker aanraden, want buiten de weekenden niet meer hoeven te werken en doorgroeimogelijkheden die er voor je kunnen zijn is het ook gewoon een heel leuk bedrijf om voor te werken. Collega’s die voor elkaar door het vuur gaan en heel veel voor elkaar over hebben. Ik denk dat dat ook een hele grote rol speelt in het dagelijks met een goed gevoel naar je werk gaan.

Wil jij net als Jasmijn aan de slag als Hospitality Professional?

Bekijk onze vacatures!
Receptel

Receptel Nederland
P.J. Oudweg 61
1314 CK Almere

info@receptel.nl
+31 (0) 36 529 40 01